Master i Marketing (in English)
-
Master
-
Klasserom, Nettstudier
-
1 år
Information Systems - Digital Marketing
-
Master
-
Klasserom
-
2 år
MBA - International Marketing (in English)
-
Master
-
Klasserom, Nettstudier
MBA in International Marketing
-
Master
-
Klasserom, Nettstudier
Master i Fashion Digital Marketing
-
Master
-
Klasserom
Master i Digital Marketing, Transformation & Design Thinking (in English)
-
Master
-
Klasserom, Nettstudier
-
1 år
Fashion Marketing
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
BA (Hons) Business Management and Marketing (in English)
-
Bachelor
-
Klasserom
-
3 år
M.A Digital Marketing
-
Master
-
Nettstudier
Markedsføring
-
Årsstudium
-
Klasserom
-
1 år
Markedsføring
-
Kortere studier
-
Nettstudier
-
12 350 NOK
Utdanning i markedsføring
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
BA (Hons) Music Marketing, Media & Communication
-
Bachelor
-
Klasserom
-
3 år
Markedsføring
-
Bachelor
-
Klasserom
Markedsføring og merkevareledelse
-
Bachelor
-
Klasserom
-
3 timer
Digital forretningsforståelse og markedsføring
-
Årsstudium
-
Nettstudier
-
38 600 NOK
Digital markedsføring
-
Fagskole
-
Klasserom, Nettstudier
Markedsføring og forretningsutvikling
-
Bachelor
-
Klasserom
-
3 år
Studere markedsføring
Er du kreativ og har et ønsker å jobbe med å øke bedrifters lønnsomhet og synlighet i markedet? Da bør du ta en utdanning i markedsføring. Fortsett å lese for mer informasjon om krav, hvilken utdanning du kan ta, samt hva du kan forvente deg i arbeidslivet etter utdanning.
Hva er markedsføring?
Markedsføring handler om å forstå og dekke behovet i et marked. Med det innebærer all aktivitet som bidrar til å skape og formidle varer, tjenester og ideer som har en verdi for mottakeren og samfunnet som helhet. Hva slags metoder en velger å bruke, skal jo også være lønnsomt for bedriften. Dermed handler faget om å finne strategier som tilfredsstiller kundens behov, samt at det har en positiv effekt for veksten til bedriften.
Utdanning i markedsføring
Det er mange muligheter for deg som ønsker å ta en utdanning i markedsføring i Norge, enten om du ønsker å ta den som heltid eller deltid, på campus eller som nettstudie. Flere av skolene har et fleksibelt tilbud, noe som gjør det mulig å ta en markedsføringsutdannelse for å styrke din kompetanse i nåværende jobb eller ta det som din første utdanning. En utdannelse i markedsføring kan gjennomføres på flere ulike nivåer, blant annet årsstudium, bachelor- og mastergrad og fagskoleutdanning. Du kan også ta det som et emne som en del av din utdanning innenfor andre studieretninger eller du kan studere faget som et enkeltemne for å styrke din nåværende kompetanse eller bare for å få et innblikk i om markedsføring er noe du vil studere videre eller ikke.
HVA LÆRER DU?
Hva du lærer avhenger litt av hvilken retning innenfor markedsføring du velger, men ofte vil en utdanning i markedsføring eksempelvis inneholde følgende emner:
- Digital markedsføring
- Merkevarestrategi og merkevarebygging
- Markedskommunikasjon
- Markedsstrategier
- Kampanjer
- Statistikk, metode og praktisk dataanalyse
- Customer Relationship Management (CRM)
- Forbrukeratferd og psykologi
- Markedsorientert ledelse
ULIKE RETNINGER INNENFOR MARKEDSFØRING
De fleste utdanningene innen markedsføring i Norge har som regel en eller flere studieretninger de trekker seg mot, slik at du kan velge markedsføring innenfor et område som interesserer deg litt ekstra. En av de mest populære retningene er digital markedsføring, hvor fokuset vil være på hvordan du bruker digital teknologi til å kommunisere til mottakeren på nye og effektive måter, som ikke har vært mulig tidligere med tradisjonell markedsføring.
Er du mer interessert i salg eller ledelse, er det også flere skoler som tilbyr det. Eksempler på andre andre retninger kan være bærekraftig markedsføring, internasjonal markedsføring og kreativ markedskommunikasjon. Flere av disse vil selvfølgelig overlappe hverandre, da de grunnleggende markedsføringsprinsippene står sentralt i alle retningene. Flere velger også å ta flere grader innenfor flere retninger for å kunne bli en mer allsidig markedsfører, og dermed stille sterkere på jobbmarkedet.
OPPTAKSKRAV
For å studere markedsføring på høyskole eller universitet kreves vanligvis generell studiekompetanse eller realkompetanse for å kvalifisere til opptak. Noen ganger kan det også være tilleggskrav, som f.eks. arbeidsprøver. Det er derfor lurt å kontakte den spesifikke skolen du ønsker å studere ved for å se nøyaktig hvilke krav som gjelder.
Hvis du ønsker å studere markedsføring ved en fagskole må du ha generell studiekompetanse eller fagbrev/svennebrev, men realkompetanse eller relevant yrkespraksis kan kompensere for manglende utdanning. Hvilken realkompetanse som godkjennes, bestemmes av den enkelte skolen.
STUDERE MARKEDSFØRING I UTLANDET
Å studere markedsføring i utlandet er populært blant nordmenn. Mye av grunnen til dette er at det gir en internasjonal kompetanse, men også fordi flere skoler i utlandet tilbyr flere retninger innenfor faget. Eksempelvis er det flere skoler i Storbritannia, USA og Italia som tilbyr utdanninger i markedsføring innenfor mote. Andre emner du kan spesialisere deg i er blant annet sosiale medier, innholdmarkedsføring og sport. Hvis du ikke ønsker å ta hele utdanningen din i utlandet, er det også mulig å ta ett eller to semestre i utlandet som utveksling fra Norge. Tilbudet om utveksling vil variere fra skole til skole.
Personlige egenskaper
For å jobbe innenfor markedsføring bør du være kreativ og løsningsorientert, samt ha en evne til å analysere. Siden dette er er en bransje som stadig er i rask utvikling er det også viktig å være tilpasningsdyktig og holde seg oppdatert på nye markedsføringskanaler. Videre bør du også ha ferdighetene til å formidle et budskap til riktig målgruppe.
Karrieremuligheter
Med en utdanning i markedsføring har du et bredt utvalg når du skal inn på jobbmarkedet. De aller fleste bedrifter har en egen markedsavdeling som du kan bli en del av, eller du kan starte opp ditt eget byrå. Uansett vil du mest sannsynlig få en variert arbeidsdag hvor du får brukt både dine kreative og analytiske evner godt. Du kan blant annet jobbe med/som:
- Digital markedsfører
- Kommunikasjonssjef
- Kommunikasjonsrådgiver
- PR
- Reklame
- Markedskoordinator
- Salgssjef
- Kunderådgiver
- Webredaktør
Kilder: ndla.no, snl.no, utdanning.no