Reklame og merkekommunikasjon
Fagskoleutdanning i Reklame og merkekommunikasjon
På fagskolestudiet i Reklame og merkekommunikasjon får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag.
På Reklame og merkekommunikasjonsstudiet får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag. Gjennom workshops, byråbesøk og oppdrag for store og små virksomheter lærer du å lede kreative prosesser, fra idé og konsept til gjennomføring av kampanjer og andre kommunikasjonstiltak.
Hva lærer du?
På reklame og merkekommunikasjon jobber du praktisk og kreativt fra første studiedag. Gjennom utdanningen lærer du å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler for å lage kreativ kommunikasjon til ulike målgrupper og kanaler.
I løpet av to år hos oss vil du blant annet lære om:
- Kreative prosesser og metoder
- Konseptutvikling og idéarbeid
- Brukerinnsikt og markedsanalyse
- Digital innholdsproduksjon
- Visuell kommunikasjon og art direction
- Kreativ skriving og tekstforfatting
Reklamestudiet utdanner kreative problemløsere og konseptutviklere. Hos oss lærer du å gjennomføre kommunikasjonsoppgaver i analoge og digitale medier, tilpasset bestemte målgrupper.
Om undervisningen
Aktiv deltagelse og engasjement vektlegges i undervisningen. Refleksjon, veiledning og kritisk tenking rundt eget og andres arbeid, er en viktig del av læringsprosessen i studiet. Vi legger stor vekt på at utdanningens innhold skal være relevant og meningsfullt, og du får jobbe tett på bransjen gjennom hele studieløpet.
Arbeidet du leverer gjennom utdanningen danner grunnlag for en portefølje, som du kan bruke for å søke praksisplass i reklame- og kommunikasjonsbransjen. Det meste av arbeidet er gruppebasert, som gir deg god øvelse i å samarbeide med andre.
I utdanningens siste emne skal du levere en semesteroppgave, der du kan velge å spesialisere deg som enten Art Director eller tekstforfatter. Studiet gir deg en allsidig kompetanse – og gjør deg til en ettertraktet kandidat i kommunikasjonsbransjen og andre kreative næringer.
Kommende startdatoer
Videre studier/jobbmuligheter
Etter endt utdanning har du lært å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler til å skape kreativ kommunikasjon for ulike målgrupper og kanaler.
Du kan bidra i alle ledd av prosessen – fra idéutvikling til konkret utforming av elementer til kreative reklamekampanjer.
Du kan blant annet søke jobb i:
- Reklame- eller kommunikasjonsbyrå
- Mediehus
- Markedsavdeling i privat eller offentlig sektor
- Eget selskap som frilanser
Videre utdanning
Etter fullført fagskoleutdanning kan du dra til utlandet og ta en ettårig påbygging for å oppnå en internasjonal bachelorgrad. Du kan velge å studere i Australia, England, Italia eller Tyskland.
Du kan også søke om opptak til andre året på bachelor i Kreativ markedskommunikasjon, dersom det er ledige studieplasser.
Opptakskrav/Søknad
For å bli tatt opp som student på fagskolestudier må du oppfylle ett av følgende opptakskrav:
- Generell studiekompetanse
- Fullført og bestått videregående opplæring
- Fagbrev/svennebrev
ELLER
Realkompetanse for fagskole:
- Du må fylle minimum 23 år i løpet av opptaksåret
- Dokumentere arbeidserfaring, utdanning og/eller praksis tilsvarende fullført videregående utdanning, som beskrevet nedenfor. Noen studier krever relevant arbeidserfaring, utdanning og/eller praksis, dette står på studiesiden til hvert enkelt studium.
- Dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk).
Studiefakta, Tittel m.m
Lånekassen
I fjerde semester er det lagt opp til en praksisperiode på fire til seks uker, som gir deg mulighet til å knytte kontakter i bransjen.
Kostnader
Kostnader og støtte
Dette er et gratis fullfinansiert studietilbud, pensumbøker må du kjøpe selv. Studieprogrammet kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Hvorfor velge Kristiania ?
Relevante gjesteforelesere
Sosialt skolemiljø
Tett på arbeidslivet
Jeg vil vite mer!
Kristiania | Utdanning med tradisjon for forandring
Kristiania tilbyr høyere utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Vi jobber tverrfaglig og tett på arbeidslivet, og våre fagskole-, bachelor- og masterstudier er kjent for praksis/internship-muligheter. Vi har over 100 utdanninger, fordelt på fire fagfelt: HR, markedsføring og kommunikasjon...