Som personalsjef har du ansvar for personalsaker og lønn i en bedrift.
En personalsjef eller personalleder har ansvar for personalsaker og lønn, og styrer for eksempel avlønning, kompetanseutvikling, helse, miljø og sikkerhet (HMS) og rekruttering. Hvilke arbeidsoppgaver personalsjefen har, vil variere noe fra arbeidsplass til arbeidsplass.
Vanlige arbeidsområder for personalsjefen:
- personal- og lønnspolitikk
- rekrutteringsstrateg
Som personalsjef må du ha gode kommunikasjonsevner, og ha evnen til å gjøre at ansatte føler seg sett og verdsatt. Du bør også være strukturert og tydelig i din framtoning. Du må kunne samarbeide godt med andre. Videre bør du ha evnen til å lede, motivere, prioritere og delegere.
Personalsjefer har forskjellig yrkes- og utdanningsbakgrunn som pedagogikk, økonomi og administrasjon. Personalsjefer har ofte lang erfaring fra arbeidslivet, og utlysningstekstene for personalsjefstillingene sier gjerne hvilken utdanning og kvalifikasjoner arbeidsplassen søker.
Flere høgskoler og universitet tilbyr utdanning innen personalledelse,
Gjennomsnittslønn |
91 990 NOK * |
Per måned |
Lønnsstatistikk
-
91 990 NOK
-
91 390 NOK
-
93 000 NOK
-
93 320 NOK
-
78 090 NOK
-
73 390 NOK
-
75 110 NOK
-
76 810 NOK
-
79 620 NOK
-
81 140 NOK
-
85 750 NOK
-
87 980 NOK
-
91 990 NOK
-
3 NOK
-
3 NOK