Service design
Årsstudium i Service Design
Praktisk utdanning hvor du lærer å skape sømløse kundereiser og -opplevelser med gode brukerinteraksjoner for ethvert produkt. Ved å jobbe med relevante oppgaver og prosjekter utvikler du din kompetanse i tråd med bransjens beste standarder.
Hvorfor studere Service Design?
Bedrifter søker kontinuerlig å forbedre sine tjenestetilbud, og etterspørselen etter dyktige tjenestedesignere øker i takt med dette. For å holde markedet i vekst, er det viktig å inkludere et kundefokusert perspektiv. Dette krever en evne til å sikre en god interaksjon med sluttbrukere og kunder, som er hovedfokuset til tjenestedesignere.
Gjennom dette programmet vil du lære å skreddersy kundeopplevelser og skape innovative tjenestedesign. Viktige fokusområder inkluderer bruker-research, kartlegging av kundereiser, utforming av service blueprints, idéutvikling og prototyping. Du vil bygge ferdigheter i kreativ tenking og problemløsning, og utforske hvordan digitale teknologier kan integreres i tjenestedesign. Dette underbygger forståelsen av hvordan digital transformasjon påvirker kundens opplevelse.
Målet med utdanningen er å utvikle en dyp forståelse av kundenes behov, tjenestestrategi og design thinking. Etter endt studie vil du være rustet til å designe og implementere verdifulle tjenestedesign i et bredt spekter av bransjer.
Hva lærer du?
Det første semesteret gir deg en praktisk forståelse av prinsipper, metoder og verktøy for å skape innovative tjenestedesigns. Du vil få omfattende opplæring i å identifisere hvilke kundeproblemer som trenger nye løsninger, og hvordan du samler innsikt for å komme opp med nye ideer. Basert på idéutviklingen vil du utvikle dine ferdigheter i å skape konsepter og prototyper for testing. Det undervises også i ulike visualiserings- og tegnemetoder som er sentrale for å designe tjenester, og for å skape service design blueprints og gode kundereiser og -opplevelser.
Det andre semesteret bygger videre på disse grunnferdighetene, og er innrettet slik at du kan videreutvikle den allerede tilegnede kjernekompetansen din i mer avanserte prosjekter. Du lærer å planlegge og fasilitere workshops, som er et nøkkelverktøy for å bringe ulike aktørers perspektiver inn i tjenestedesign. Med flere innspill kan nye produkter og tilpassede brukerreiser settes ut i livet. Utforming av service proposals og planlegging av fremtidige tjenestedesignprosjekter står også sentralt i dette semesteret.
Hvert semester innebærer arbeid på et omfattende prosjekt med innleveringer underveis. Begge semestrene avsluttes med en innlevering og evaluering av prosjektet du har jobbet med.
Kommende startdatoer
Videre studier/jobbmuligheter
Jobbmuligheter
Etter studiet i Service Design kan du blant annet jobbe som:
- Service Designer
- UX/UI Designer (with a Service Design focus)
- Customer Experience Analyst
- Design or User Researcher
- Innovation Coordinator
- Project Coordinator in Service Design
- Business Analyst
- Service Strategy Consultant
- Process Improvement Specialist
Opptakskrav/Søknad
Noroff har løpende opptak og søknadene behandles derfor i den rekkefølgen de kommer inn. Det vil si at jo tidligere du søker, desto tidligere kan du sikre deg studieplass.
For å kvalifisere deg for studiet må du ha generell studiekompetanse eller yrkesrettet utdanning med fagbrev. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse.
Studiefakta, Tittel m.m
Undervisningen foregår på engelsk.
Kostnader
Heltid: 44.000,- per semester
Deltid: 22.000,- per semester
Hvorfor velge Noroff?
Tett på arbeidslivet
Støttet av lånekassen
Ettertraktet utdanning
Jeg vil vite mer!
NOROFF – SCHOOL OF TECHNOLOGY AND DIGITAL MEDIA
Hos Noroff studerer fremtidens digitale innovatører. Allerede fra første dag vil du gjennom praktisk arbeid i studiet bli del av næringslivet. Vi har satt oss i arbeidsgiverstolen og laget en ønskeliste. Deretter har vi laget studieplanen. Noroff er en livsstil. Du...