The Design Thinking Process
The Design Thinking Process
Design Thinking er en prosess for innovasjon og utvikling av produkter og tjenester. Prosessen setter brukeren i sentrum for utvikling av konsepter som skaper verdi for organisasjoner eller for samfunnet generelt.
I samarbeid med næringslivet, lærere og medstudenter vil du i dette emne utforske og få praktisk erfaring i de ulike fasene innen Design Thinking. Du lærer teknikker og verktøy for å samle innsikt om brukernes behov og preferanser, og hvordan du kan anvende denne innsikten til å utvikle verdiforslag gjennom prototyping og testing.
Vi ved fagskolen mener at studenter lærer best ved å løse problemer og ved å gjøre ting i praksis. Du vil derfor jobbe med praktiske øvelser, samarbeidsprosjekter og konkrete eksempler fra virkeligheten gjennom hele emnet. Vi har fokus på samhandling og samarbeidskompetanse, hvor deling av kunnskap og erfaringer er nødvendig for at du skal kunne oppnå et godt resultat. Etter å ha fullført alle læringsaktivitetene og levert eksamen, vil du kunne redegjøre for et verdiforslag, ved å forklare avgrensninger og faglige valg tatt gjennom prosessen. Du skal også kunne presentere verdiforslaget i en kort digital presentasjon.
Hva lærer du?
I emnet Design Thinking Prosessen lærer du blant annet:
- Om konseptutvikling gjennom Design Thinking
- Om universell og bærekraftig utforming av produkter og betydning for brukere, organisasjoner og samfunnet
- Å presentere et verdiforslag på en overbevisende måte til potensielle kunder og oppdragsgivere
- Om teknikker og verktøy for selvledelse og samarbeid med andre i et team ved å erkjenne egne styrker og svakheter
- Om gruppeprosesser og hvordan man kommuniserer effektivt for å sikre at teamet fungerer godt og prosjektene går fremover
Hva kan jeg jobbe med?
Ferdighetene du opparbeider deg i dette emnet, vil gi deg et solid utgangspunkt og forberede deg på en rekke karriereveier.
Du vil kunne utføre oppgaver innen:
- Design og produktutvikling: Du kan bruke Design Thinking for å utvikle innovative løsninger som imøtekommer brukernes behov og skaper verdi for organisasjoner.
- Bruker- og strategisk analyse: Du kan anvende dyptgående innsikt i brukerbehov for å veilede utviklingen av produkter og tjenester.
- Kommunikasjon og presentasjon: Du vil kunne effektivisere din evne til å presentere verdiforslag til interessenter og potensielle kunder.
Hvem kan dette emnet passe for?
- Innovatører og kreative tenkere: Det er ideelt for deg som ønsker å anvende kreative løsninger for å møte komplekse utfordringer.
- Produkt- og tjenesteutviklere: Det passer for deg som ser etter metodikk for å forbedre og innovere i produkt- og tjenesteutvikling.
- Teamledere og prosjektmedarbeidere: Det er for deg som ønsker å forbedre sin evne til å lede og samarbeide i teamorienterte prosjekter.
Kommende startdatoer
Videre studier/jobbmuligheter
Flere studiemuligheter
Ønsker du en bredere kompetanse innen digital produktutvikling, UX eller design thinking? Sjekk ut våre emnesammensetninger som passer godt med emnet The Design Thinking Process:
- Digital Product Development - 30 studiepoeng
- UX and Design Thinking-15 studiepoeng
Opptakskrav/Søknad
Generell studiekompetanse eller fagbrev/svennebrev
Studiefakta, Tittel m.m
Dette er et fleksibelt emne og du kan studere når du vil og hvor du vil. Det er ingen obligatoriske samlinger eller oppmøteplikt.
Jeg vil vite mer!
Oslo Nye Fagskole
Hvis du lærer best gjennom praktisk jobbing, kan fagskoleutdanning være riktig for deg. Fagskolen tilbyr kortere studier som gir deg verktøyene du trenger for å mestre nye utfordringer i yrkeslivet. Oslo Nye Fagskole (ONF) er en privat fagskole med...