LUISS Guido Carli University
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
Warsaw University of Economics (WUE)
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
International University of Monaco
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom, Nettstudier
Karlshochschule International University
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
Webster Vienna Private University
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
CEU - Cardenal Herrera University
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
Montpellier Business School
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
UCAM – Universidad Catolica de Murcia
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
-
3 år
Charles University - Institute for Language and Preparatory Studies
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
EU Business School
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
Universidad Europea
-
Universitet og høgskole
-
Klasserom
Hva gjør en økonom?
De fleste økonomer jobber med å analysere og vurdere økonomiske resultater. De jobber i industri- og handelsbedrifter, banker, konsulentfirmaer, forsikringsselskaper, revisjonsfirmaer og interesseorganisasjoner. Mange jobber også i kommuner og i staten. Desto mindre firma du jobber for, desto bredere arbeidsoppgaver har du. I større bedrifter er økonomen ofte mer spesialisert innenfor et spesifikt område som for eksempel økonomisk styring, finansiering eller markedsføring. Mange med økonomisk bakgrunn jobber også med innkjøp og salg.
Personlige egenskaper
Som økonom bør du være glad i tall, samtidig som at du er analytisk og trives med teori. Gode språkkunnskaper gir deg ofte konkurransefordeler og er en forutsetning for deg som vil jobbe i internasjonale bedrifter. Mange bedriftsledere er ofte økonomer fra grunnen av.
Utdanning for deg som vil studere økonomi
Ønsker du en lengre økonomisk utdannelse så er bachelor (3 år) eller master (5 år) de mest vanlige. Fordelen med å studere økonomi på et universitet eller høgskole er at du får en internasjonalt anerkjent utdannelse som er velkjent i næringslivet. Når du søker jobb i større bedrifter og internasjonale selskaper kreves det ofte at man har en universitets- eller høgskolegrad. Det finnes flere typer utdannelser å velge mellom for deg som vil studere økonomi. Du kan studere ved universitet og høgskoler både i Norge og i utlandet. Hvilken type utdanning du bør ta avhenger av dine personlige egenskaper og hvilket yrke du vil utdanne deg til.
Siviløkonom
Siviløkonomitittelen oppnås nå ved en bachelor i økonomi og administrasjon pluss et masterstudium med fordypning innen relevant område. Et studium i økonomi og administrasjon omfatter blant annet kjernefagene samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, organisasjon og ledelse samt metodefag og statistikk. Mange velger å kombinere sine økonomistudier med språk, logistikk, jus eller ingeniør.
Revisjon
Revisjon innebærer metodisk gjennomgang av bedriftens bokføring og om den informasjonen bedriften har oppgitt gir et riktig bilde av bedriften, samt om de har fulgt de lover og regler som gjelder for dette. For at du skal kunne revidere regnskap for revisjonspliktige må du enten være registrert eller statsautorisert revisor. Forskjellen på disse to titlene ligger i utdannelsen hvor du som registrert revisor har en 3-årig høgskoleutdannelse, mens du som statsautorisert revisor også har høyere revisorstudium. I tillegg til utdannelsen er det også et krav om 3-års relevant praksis. For å kunne revidere regnskapet til en børsnotert bedrift må du være statsautorisert revisor.
Bokføring - regnskap
Bokføring er registrering av de økonomiske hendelsene som løpende skjer i en bedrift, kort sagt, en oversikt over bedriftens inntekter og kostnader samt eiendeler og gjeld.
Finans
Finans er et fagområde innenfor økonomi som tar for seg måten alt fra bedrifter til privatpersoner tilegner seg, forvalter og bruker penger over tid. Et viktig aspekt innen finans er risikoen disse aktivitetene medfører. Denne delen av bedriftsøkonomi innebærer altså at du lærer deg mer om bedriftens investeringer, gjør analyser av firmaets finansielle situasjon og hvordan man skal vurdere et firma før man kjøper det eller ved introduksjon på børsen.
Markedsføring
Markedsføring innebærer å oppnå organisasjonens mål gjennom vel gjennomførte markedsføringskampanjer. Konkret innebærer det at du lærer deg analyser, markedsplaner, markedsundersøkelser, konkurrentanalyser med mer.