Høyskolen for dansekunst
Høyskolen for dansekunst
Studiet bachelor i dansekunst og koreografi har som mål å utdanne høyt kvalifiserte, selvstendige skapende og utøvende dansekunstnere. Studietilbudet holder et høyt internasjonalt nivå, og er landets eneste koreografiutdanning på bachelornivå.
Undervisningen bygger på skapende metoder fra koreografi og dansekunst. Fagstoffet undervises som verktøy og metoder, der studentens egne valg og utvikling av egne uttrykk er det sentrale målet. Grunnleggende bygger studiet på en dialogisk, individorientert pedagogikk, der veiledning av studentens egne kunstneriske prosesser er en sentral arbeidsmetode. Studentens egne erfaringer, interesser og valg settes i sentrum og hver student følges tett av veiledere.
Studentene skal gjennom studiet utvikle en selvstendighet og fleksibilitet som ses som viktig i et kunstfelt i stadig endring, der kunstneren selv må skape sin egen arbeidsplass. Det er et mål at studenten etter endt utdanning skal kunne arbeide både innenfor og utenfor eksisterende danseinstitusjoner, og plassere dansekunst på nye arenaer i samfunnet og i møte med ulike målgrupper.
Høyskolen for dansekunst har en sterk faglig profil og særegent for studiet er blant annet:
- Integreringen mellom det skapende og det utøvende - studenten virker som utøvere i egneverk, og får kompetanse til å initiere, skape, utøve og gjennomføre nyskapende prosjekter.
- Den individorienterte pedagogikken – at studentens egne valg og interesser settes i sentrum, og at studentene følges tett av veiledere. Dette gjør studentene i stand til å utvikle nye uttrykk.
- At studenten rustes til å stå på egne ben og kunne skape sin egen arbeidsplass.
- Utdanningens fenomenologiske holdning til kropp og dansekunst - at studentene gis mulighet for utforskning av identitet og mangfold, med plass til nye forståelser og fremstillinger av kroppen, som igjen kan utvide eksisterende normer, både i dansefeltet og i samfunnet for øvrig.
- Høy grad av studentmedvirkning - en demokratisk arbeidsmåte der studentene får utvikle egen praksis og egne prosjekter.
- Studentens deltakelse i undervisningspersonalets forskning – studenten får oppdatert kunnskap og lærer å behandle et kunstnerisk materiale, slik en skapende kunstner gjør i sitt profesjonelle virke.
- Den koreografiske tenkningen - studenten utfordres til å utforske hva dans kan være, hvor dans kan være og for/med hvem dans kan være. I dette ligger aktiv refleksjon, kritisk tenkning og en mulighet til å skape ny dansekunst.
Utdanninger
Få en påminnelse